fredag 18 november 2016

I love akupunktur

Mina axlar och nacke är alltid spännda, men har börjat spänna sig mer och mer nu då undersökningarna närmar sig. Igår kände jag att det bara blir värre, att jag på jobbet helatiden har ett behov av att tänja och, psykosomatisk som jag är, kommer jag snart att ha nackspärr. Jag funderade på massage, vilket jag aldrig går till pga att mina axlar och nacke alltid är så sjuka att inte min man kan röra dom, men konstaterade att jag inte kan låta en massör röra området.

Kom plötsligt på akupunktur - som jag aldrig testat. Kelly Turner talade på Syövästä voi selviytyä -seminariet om hur viktigt det är med Mindfulness/ Reiki/ Akupunktur för cancersjuka - nån metod som får en att slappna av. På veckoslutet berättade min kompis om hur hon fått hjälp för ryggen via akupunktur. Kollade upp och fick en tid samma kväll i Hagalund. Där finns i Keskustorni en Akupunkturklinik HÄR. Min akupunktör var dessutom läkare samt klassisk massör till yrke.

Upplevelsen var underbar och jag var efteråt som en ny människa. Ångesten, stressen, tröttheten och gråtfärdigheten var borta och jag kände mig positiv och energisk. Nacken och axlarna kändes som om dom flyttat sig neråt flere centimeter, jag kunde röra och svänga på nacken helt på ett annat sätt och trycket var borta.

Det började med att jag intervjuades om min situation varefter jag lade mig på rygg på en brits och läkaren/ akupunktören kände på min puls på båda handlederna - länge. Därefter talade vi en stund och hon berättade om vad hon observerat och så satte hon en nål i handleden. Där låg jag sedan 20 minuter ensam i rummet medan den verkade. Jag höll på att somna och snarkade till ibland och hade i ett skede i flera minuter samma känsla som när du i fyllan går och sova och rummet snurrar i huvudet. Sen var det över, vi talade en stund och jag kände en omedelbar verkan. Denhär inverkan räcker ett par veckor. Fast jag skulle ju villa gå pånytt idag igen, varje dag - det var så avslappnande och skönt!




Vad är akupunktur?
Akupunktur har sitt ursprung i traditionell kinesisk medicin och har praktiserats i ånminstone 4000 år. Behandlingens mål är återskapande av jämvikt i kroppens flöden bla hormon- och blodflödet. Behandlingen frisätter bland annat hormonet endorfin som kopplas till smärtlindring och välmående. Akupunktur har en tydlig lugnande verkan. Man har också sett att kroppens eget cortison (cortisol) ökar vid behandlingen, vilket har en anti-inflammatorisk effekt i kroppen. Det har i djurstudier setts att akupunktur stimulerar immunförsvaret men här saknas ännu studier som visar att så också är fallet hos människor.

PS 
Akupunktur enligt traditionell kinesisk medicin skall inte förväxlas med sensorisk stimulering. Utbildningarna i sensorisk stimulering pågår ofta under 2-4 veckor. Den ursprungliga traditionella kinesiska akupunkturen har en flerårig utbildning och praktik.

"Kaiken perustana on energia. Se kulkee säännöllisiä ratoja pitkin kehossa ja ihon pinnassa. Akupunktioteoriassa nämä radat määritellään meridiaaneiksi. Meridiaanit ovat kuin jokia, jotka virtaavat läpi kehon raviten kudoksia. Ne yhdistävät ihmiskehon orgaaniseksi kokonaisuudeksi, kuljettavat verta ja energiaa, pitäen koko kehon toiminnot suhteellisen tasapainossa. Kiinalaisen teorian mukaan ihminen on terve, kun energia kulkee kanavissa vapaasti ja sitä on tarpeeksi. Oireet syntyvät energiakierron häiriintymisestä tai vähyydestä. Akupisteet ovat sellaisia kohtia kehossa, joiden kautta energiaa voidaan siirtää kehoon. Erilaisiin ongelmiin voidaan vaikuttaa pistämällä enimmäkseen meridiaaneilla sijaitsevia akupisteitä neuloilla." 
http://akupunktio.org/akupunktio.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!