måndag 7 november 2016

Tandvård

Var hos tandläkaren förra veckan och nu idag hos tandvårdaren. Pga att mina spottkörtlar inte fungerar normalt och min mun är torr OCH pga att jag fått strålbehandling på området, följs tänderna extra noga med

Som tur är mina tänder bra och jag brukar alltid få beröm inom tandvården, utan att jag sköter mina tänder speciellt extra. Så även denna gång och läkaren sa att ifall jag inte gått igenom det jag gått och inte hade handikappet, så skulle jag kunna gå med 4års mellanrum. Ifall spottkörtlarna börjar fungera bättre kan jag säkeret börja gå mer sällan. Men å andra sidan säger professor Jukka Meurman HÄR "Terveellä ihmisellä hampaan reikiintymiseen voi mennä kaksi vuotta. Sädehoitopotilailla reikiintyminen voi tapahtua kahdessa kuukaudessa.". I den slutna facebook gruppen Tonsil cancer finns det människor vars tänder måstat tas ut ännu 7år efter vården. Hurudana tänder dom personerna haft eller hur dom skött tänderna i 7år vet jag inte - men jag tänker nog försöka vara noga med att hålla fast vid domhär besökena.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!