söndag 5 juni 2016

Juicing bible

Fick låna Pat Crockers "Juicing bible" av min kompis. Boken är verkligen full med information. Det finns juicer för en massa olika sjukdomar. Jag började med att bekanta mig med vad det står om cancer.




Cancer prevention - what to do


Maximera: ekologisk mat, soya, antioxidant-rika frukter och grönsaker, nötter oh frön, motion.

Minimera: djur protein från kött- och mjölkprodukter.

Eliminera: margarin+olja (utom olivolja), alkohol, socker, kaffe, salt, friterad mat, friterat/grillat kött/fisk/höna.


Helande mat


Av listans frukter och grönsaker använder jag ofta blåbär + jordgubbar + hallon + broccoli + grönkål i smoothie, citron i te, och ofta med maten sparris + stekt tomat + zuccini + lök, ibland vattenmelon, ibland batat, morot i juice. Är allergisk för kiwi, körsbär och äppel. Många frukter svider ännu i munnen, som vindruvor, men kanske går att juica. Ska från listan testa mango, aprikos, papaya, fikon och persika!

Örter som jag använder från listan är vitlök, grönt te, tumeric (kurkumin). Ska från listan komma ihåg att testa på/ använda mer cayenne peppar, persilja, rosmarin och salvia. Dom andra vet jag inte ens vad dom är...

Annat helande jag redan använder: olivolja, linfrö, soya och shiitake ibland, spirulina (chlorella just nu), solrosfrön och vetegräs pulver. Nötter kan jag inte riktigt ännu äta; dom fastnar så fasligt i tänderna och munnen. Vad menas månne med "Yoghurt with active bacterial cultures"? Piimä?




Immune Boosters


Frukt: granatäpple, blåbär, tranbär, björnbär, torkat plommon, hallon, jordgubbar, rött äpple, körsbär, citrus, plommon, vindruvor.

Grönsaker: bönor, artisokka, avocado, broccoli, kål, brysselkål, bok choy, shiitakesvamp, tomat, potatis.

Örter & annat: samma som ovan.

Immunity juice
2 selleri grenar
2 morötter
1 vitlöksklyfta
1 äpple
1cm ingefära
½ citron


Antioxidanta frukter och grönsaker


Acai tycks vara ett bär man i Finland får i pulverform.




Juice recept mot cancer från Juicing bible



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!