lördag 4 juni 2016

Tand check

Hade igår på kirurgiska sjukhuset eftercheck av tänderna. Kommer starkt ihåg senaste gång där i tandläkarstolen HÄR. Då hade jag allt framför mig och var rädd. Nu, då jag promenerade bort samma väg och längs Esplanaden, har jag allt bakom mig - men rädslan finns kvar. Tror det är nåt man lever med hela livet om man haft cancer.


Tandhygienisten var bra och hade erfarenhet av andra patienter som haft cancer och fått behandling på halsområdet. Tänderna är än en sak jag stressat över. Har läst på nätet att man pga torr mun lättare kommer att få svampinfektioner i munnen, infektioner i munnen och att tänderna eventuellt i nåt skede blir så dåliga att dom rivs ut. Sköterskan tröstade mig med att detdär inte stämmer, men hål kommer jag att få lättare. Därför ska jag resten av livet gå till tandläkare en gång i året och tandhygienist en gång i året, dvs visa tänderna med 6 månaders mellanrum. I can do that! Jag ska också gurgla och desinfiera med saltvatten nu och då. Dessutom sa hon att mina tänder var i prima skick, tungan såg bra ut och slemhinnorna såg bra ut. "Sinulla ei ole mitään hätää", sa hon två gånger och det kändes såååå skönt att höra. En sak jag inte mer behöver oroa mig för!


Efteråt åt jag lunch på Iguana. Det var buffet, så jag kunde plocka åt mig, men det var nog ändå så starkt för min känsliga mun att det for åt tre stop med vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!