torsdag 12 november 2015

Papillomavirus HPV + vårdplan

På torsdagen kom vi med min man igen till KNK-kliniken i Mejlans, för att höra resultat och vårdplan. Min läkare var borta, så det var en annan, men sjuksköterskan var där.

HPV – humant papillom virus
Jag har papillom virus (har aldrig haft någå symptom), vilket kan vara orsaken till cancer i halsområdet eller livmodern. Vaccinera era flickor! Vaccin till pojkar? HÄR

"Papilloomavirukset aiheuttavat naisilla jopa 12 prosenttia, kaikista syövistä."

"Human papillomavirus (HPV) is the most common sexually transmitted infection in the United States."

"Forskarna har vetat i flera år att HPV, som kan orsaka cancer i livmoderhalsen, också kan finnas i munhålan och vara en bidragande orsak till cancer i tonsillerna och tungbasen. Ungefär 3-10 procent i åldersgruppen under 35 år har någon av de HPV-typer som kan orsaka tonsillcancer. "

"Det positiva är att de som har fått cancer på grund av en HPV-infektion har mycket bättre chanser att bli helt friska efter behandlingen än de som inte har viruset."

link, link

VÅRDPLAN
Eftersom jag har HPV-viruset är vårdrekommendationen att inte operera. Jag kommer att få strålbehandling 5ggr/veckan och sytostatbehandling 1ggr/veckan i ca 7 veckor. Av sytostater kan man tappa håret. Eftersom halsen bestrålas kommer den att bli mycket sjuk och jag kommer inte att kunna äta eller dricka. Jag kommer att få en knapp på magen (PEG) och få det jag behöver igenom den. För min klasskompis mamma hade det tagit 9 månader att lära sig äta och dricka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!