måndag 23 november 2015

Första gången: HUCS Kliniken för cancersjukdomar

Idag har jag fått så mycket information att det kommer att ta en stund att smälta in.

HYKS Korva-, nenä-, kurkkuklinikka, sjuksköterska

Hade träff med min sjuksköterska klo 9-10.00. Hon berättade om och preparerade mig för PEG-slangens operation på onsdagen. Den kommer att sitta ca mellan napan och brösten. Från knappen hänger det en 15-20cm slang med "låset" i mitten och i ändan ett hål med kork. Sprutan man sprutar mat och vätska med är enorm. 

Ska vara på avdelningen på onsdagen kl 7.15, operationen är ca kl 8 och är över på ca 30min. Är sedan på avdelningen över natten och får inte äta på ca 35h. Kan fara hem på eftermiddagen på torsdagen. 



HYKS Syöpätautien klinikka, läkare

Min man kom med och vi for första gången till Cancerkliniken och träffade min läkare. Det var en bra träff och hon var bra och erfaren, fastän typ i min ålder. 

Hon konstaterade att jag haft verklig otur. Dom flesta människor har papyloma virus under sitt liv, men det går bort av sig själv. Hos ett fåtal böir den kvar längre och hos ett litet fåtal blir det till cancer. Men verkligt ovanligt redan i denna ålder och verkligt ovanligt bland kvinnor. 

Läkaren sa att detta kommer att vara dom värsta 7 veckorna mitt liv och jag kommer att må otroligt dåligt och vara i dåligt skick. Får t.o.m. opiatbaserad värkmedicin för värken kommer att vara stor. Måendet kommer att vara ok 2-3 veckor, men sedan bli sämre och värkarna börja + illamående och trötthet. Två faktorer gör att jag antagligen kommer att må ganska illa: kvinna + ung. Jag kommer tt må dåligt ännu en månad efter att behandlingarna tagit slut.

Men denhär sortens cancer med papiloma virus går att behandla och resultaten är bra. Strålning och sytostat i kombination tar bra kål på denhär cancern. Erittäin hyvä ennuste.

Behandlingen börjar måndagen 7.12 med strålning och tisdagen 8.12 sytostat. (Ironiskt hade vi en resa bokad till Thailand för två veckor 8.12. Fick som tur alla pengar tillbaka.) Kommer att få strålning må-fre och sytostat på tisdagar. Strålning kommer att ges på båda sidorna av halsen, för säkerhets skull. Av denhär sortens sytostat tappar man inte håret! Är så lättad för barnens skull! Kommer ihåg att jag tyckte det var det värsta då min mamma hade livmodermuns cancer då jag var 17år. Då såg hon så sjuk ut.

Influenssa vaccination ska vi ta hela familjen asap.

Njurarnas värden var lite höga.

Absolut inga naturmedel, dom kan rådda med cytostaten.
Inga vitaminer, endast D-vitamin. Inte Omega 3.



HYKS Syöpätautien klinikka, sjuksköterska

Sjuksköterskan gav tider åt mig. På fredagen ska jag komma hit igen och det ska göras en "nätmask" för ansiktet åt mig, för man måste vara totalt på ställe då man får strålningen. Strålningen är över på under 30min.

Cytostaterna ges för att boosta strålningen. Cytostaterna fås iv på sjukhusavdelningen och på tisdagarna går så gott som hela dagen där. Samtidigt får jag iv medicin mot illamående.

Tider

Imorgon (ti)ska jag gå till labbet och ge blodprov. Imorgon har jag tandläkare kl 12.30.
On-to är jag på avdelningen från kl 7.15 för PEG-slangen opereras på magen.
På fredagen görs "masken" kl 9.00 och tas röntgen TT kl 10.00 och magnet MRI kl 11.00 (pånytt).
På lö tar vi influenssa vaccinet på bibban.

Svalget och spottet ska undersökas nästa må.

Sen nästa vecka börjar det.


SUMMA SUMMARUM
  • Glad över att inte tappa håret.
  • Snuvig och orolig över att bli sjuk.
  • Har fortfarande ett tryck i vänstra örat, beror på växten som trycker på någå nerver sa läkaren.
  • Ska få tid till familjeterapeut, sa att vi inte använt ordet cancer ännu till barnen och vet inte riktigt hur vi ska göra det.
  • Må dåligt har klarnat: ca 2månader; julen - mitten/slutet av februari.
  • Textades och ringde nära o kära om vårdplanen och fick mycket stöd och kämppande.
  • Bestämde med Nadine att vi gör nåt roligt med familjerna i mars-april, som Sverigekryssning eller Tallin vattenpark-spa.
  • Bra dag, med mycket info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!