söndag 6 december 2015

Känslor & kostnader

Jag är nog nervös och rädd för imorgon då behandlingarna börjar. I natt sov jag lite dåligt, hade lite mardrömmar om att hamna i fängelse. Hur kommer det att kännas psykiskt? Hur tungt är det psykiskt att gå dit varenda vardag? Och att se andra patienter tex. komma in rullande på bår för att dom är i så dåligt skick redan (såg några senast). Hur känns det att bli sämre? Hur sjuk kommer jag att vara? Hur rädd kommer jag att vara? Ångest?

Har hittat en 52-årig kvinnas blogg, som just nu går igenom samma behandlingar med samma diagnos. Den har varit super bra att läsa. Hon är nu i slutskede. Läste på kvällen hennes senaste inlägg HÄR om hur i smärtor hon är fastän hon tar alla ordinerade opiater och mediciner. Hon ska köpa nån gurglande vätska för smärtan i halsen som kostar 170€/ vecka.

Kostnader
Det sägs ju att vården är gratis i Finland, för man betalar ju en så minimal del av vad det påriktigt kostar. I USA skulle vi ju först måsta sälja huset och sen kunna börja behandlingarna. Men inte är det ju helt gratis, men det finns "maksukatto" per år. Alla specialsjukvårdens poliklinikbesök (läkarbesök, sjuksköterskebesök, tandläkare mm) som jag sprungit hos är ca 36€/ gång. Eftersom jag är personal och själv jobbar på HUS får jag poliklinikbesöken gratis. Sjukhusets två dygn (peg-ingreppet) kostar. Behandlingarna kostar 9€/ dag i sju veckor. Då man måste börja använda Kela-taxi kostar självrisken ca 25€/ riktning (efter att man betalat 300€ är det gratis). Medicinerna är många och Kela ersätter en del, men förstås inte allt. Lönen sjunker efter 60 sjukdagar osv. Pengarna vi fick tillbaka för Thailandresan går nog sen åt i bra takt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!