onsdag 9 december 2015

Älskar er!

Jag är så lyckligt lottad att jag har ett stort nätverk av familj och vänner. Det hår inte en dag att jag inte skulle få ett text meddelande eller telefonsamtal. Och mycket hjälp har redan erbjudits.

SLÄKT OCH FAMILJ
Både min mamma och pappa har haft cancer (äggstockarna & prostata). Dom vet båda vad jag går igenom psykiskt. Dom ringer ofta och pratar och stöder samt erbjuder konstant hjälp. Båda håller sig jätte starka för mig. Eftersom min mamma var sjuk i mina tonår, blev det så att jag inte brukar be psykiskt stöd av henne. Det känns extra härligt att jag nu kan och vågar be om hennes stöd och att hon ju dessutom är jätte bra på det! Extra bra känns också hur ofta min pappa ringer och pratar och piggar upp mig under dagarna! Båda mina bröder är ett stöd och dessutom min brors Jeanette.

Men det allra största stödet och motivationen får jag förståss av min man och mina barn. Min man som är en så positiv och optimistisk människa. Han håller sig lugn, lyssnar, tröstar, uppmuntrar och älskar mig! Han gör allt för att jag ska orka och ha det bra. Och barnen - dom håller en fast i vardagen och rutinerna vilket är så viktigt. Dom ger mig glädje varje dag och njuter så av dom och att följa med dom!

NÄRMASTE VÄNNER
Jag har flera bästa vänner och dom är alla så härliga. Min bästa vän och bästa praktiska organisatör Nadine som genast skapade en fb-ring där hjälp planeras för dåliga dagar. Tex. städning och mat har jag hört rykten om. Blev jätte rörd av tanken. Nadine har nog annors också varit en stark "rock". Hon hör av sig så gott som dagligen, kom och hälsa på till sjukhuset och påminner konstant om att jag kan be hjälp när som helst. Jag och Nadine har alltid skämtat om vi har nån krämpa "ja, det är säkert cancer". Nu har vi svårt att fatta att det faktiskt hänt.

Min bästa vän Anna hör också av sig helatiden. Med Anna delar vi många intressen som kosmetik, smink, kläder och lifestyle. En annan sak som binder oss är att vi varit gravida och hemma med båda barnen samtidigt. Våra barn är alltså samma ålder, trivs bra tillsammans, vi har liknande haasteita och liknande uppfostran. Tex. domhär  sakerna är det kiva att tala om då vi ses, så man också har annat att tänka på. Annas stöd för vår familj är säkert att barnen får träffas och göra roliga saker tillsammans.

Min barndomsvän Saga som jag känt i 35år är mig mycket kär. Hon har själv gått igenom kriser gällande hälsa och förstår bra den psykiska sidan. Hon är ett starkt stöd och säger alltid några visa ord eller idéer som får mig att fundera, på ett positivt sätt. Hon har två pojkar i ungefär samma ålder och vet hur vilt det går till. Dessutom har pojkarna jätte roligt tillsammans. Också av Saga kan ett stort stöd vara att träffas så pojkarna får ha det roligt.

Andra nära vänner är läkaren Marika, som så ofta textar och ringer. Hon har varit ett stort stöd ända sen början, och inte bara pga utbildning. Studiekompisen Maria bor här nära och är ännu hemma. Hon tar ofta kontakt och föreslår träff.

VÄNNER
En massa andra vänner finns det att nämna, som FF-gänget dit hör förutom Marika och Maria också Sonja och Annika. Mamma-gänget med 13 härliga mammor har alla hört av sig flera gånger och Catrin som varit ett stort stöd. Många gamla klasskompisar har hört av sig. Förra arbetsplatsens hela tighta team och därifrån speciellt Marlena, Marjo och Kaisa. Akuutti-jengi med fyra fina kvinnor har gett stöd samt nya arbetsplatsens team.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!