torsdag 10 december 2015

Näringsterapeut & 31/35 kvar

Har börjat få lite slem i halsen, men inte ännu så det stör så farligt. Dom rekommenderade gurglande med vatten + salt, inte ännu medicin. Idag har jag inte haft matlust. Efter strålningen träffade jag en näringsterapeut. Huh vad mycket info.

Jag ska äta nåt med 2h mellanrum mot illamående. Det kan vara nåt smått som tex. en mandarin eller butiks smoothie. Så blodsockret inte sjunker (=illamående). Att jag absolut inte får gå ner i vikt. Redan ett par kilo försvagar och kan orsaka illamående och att vården inte kan ges så kraftigt som den önskas.

Energi

Basically sa hon att
  • behandlingarna tar lika mycket energi fast jag bara skulle ligga, som av en proffs sportare.
  • Jag ska sätta i grädde, smör, olja i maten.
  • Att vatten är bra, men innehåller i princip inget - man ska inte glömma att dricka mjölkprodukter, saft, saftsoppa.
  • Att grönsaker och frukter ju är bra och innehåller vitaminer - men i princip inte energi som jag behöver.
  • Omega-3 är bra, men ska inte tas i pillerform utan olja (2msk/ dag), nötter (tex. pähkinäjauhe i smoothie) och lax.

Protein

Det andra viktiga var protein.
  • Ska använda 10 av produkterna nertill/ dag, vilket låter ganska svårt för mig men ska försöka.
  • En kvargburk på 250g är fyra rutor - kanske jag skulle försöka satsa på det + ägg + leverkorv + nötter + ostskivor + lax/höna/kött + mjölkdryck.


Peggy

Så gav hon information om hur jag sen ska börja använda peg-slangen och droppa mat den vägen. Jag kan redan börja öva, så det inte blir för mycket nytt sen då jag mår dåligt. Ska äta via munnen också så länge det går, sen bara fylla på med påsarna från apoteket. Att äta allt det hon talade om, och så ofta, känns omöjligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!