tisdag 8 december 2015

Cytostatika / "cellgift" / kemoterapi 1/6

Sov dåligt hela natten. Svettades och vakade kl 3-4, tog en Melatonin, lyssnade på mindfulness och somnade. Vaknade sen med 1h mellanrum, svetten rann och hade diarré. Sidoeffekter av strålning? Eller psykosomatiskt av nervositet?

Min behandling (kemoterapi = strålning + cytostat) säger dom att är den tuffaste sorten, då området är halsen. Och också den maximala strålningen 35 gånger.


DAGAVDELNING VÅN. 6

Klockan 8.20 tog jag bussen till Cancerkliniken och tog hissen upp till dagavdelningen på 6. våningen. En sköterska i medelåldern tog emot mig. Medan jag gick till rum 11 såg jag in i flera rum där gamyler satt och fick dropp. Såg inte en enda under pensionsålder. Lade mig på sängen och sköterskan började mycket formellt och strängt berätta och gå igenom fakta om idag, vården och illamåendet. Kanske helt bra att inte ha en för empatisk sköterska idag, då jag då lätt skulle bli så emotionell.


Denhär dagen var jag ensam i rummet, vilket var skönt. Först droppade "pahoinvoinninestolääke". Sedan cortison och till sist cytostaterna. Och mycket vätska. Det "kändes" inte. Låg och pillade på telefonen, läste instruktioner och brochyrer samt fyllde kalendern med datum. Det hela räckte ca 2h. 5ggr kvar.

Sidoeffekter:

  • Pitkittynyt pahoinvointi -> lääke (Primperan 3-7pv + Ondanserton 3pv) + syö usein pieniä määriä
  • Munuaisten toiminnan heikkeneminen -> nestettä 3l/pv + magnesium
  • Tulehdusherkkyys, väsymys, suorituskyvyn lasku -> kevyt liikunta + proteiini (liha, kala, muna, pähkinät, papu, linssi, herne, maitovalmisteet)
  • Limakalvojen kuivuminen, kirvely, rikkoutuminen -> suolavesiliuos purskuttelu ruoan jälkeen + purskuttele öljyä suussa
  • Puutumista, pistelyä, tunnottomuutta (sormet ja jalat)
  • Muuta: Kuulo, näköhäiriö, makuaisti, hiukset, iho

STRÅLNING

Efteråt var det 1h paus innan strålningen och gick på grönt te i caféet. Min man kom med till strålningen som var över på 15 minuter och så körde vi hem. 33ggr kvar.

Hemma tog jag medicin mot illamående och åt gammal pizza till lunch. Samt gick på en 2,6km promenad. Vet inte när jag senast varit ute en längre stund, det har varit ett så regnigt och tråkigt väder i november. Talade med både mamma och pappa. Min mamma undrade om jag fått cortison. Hon tyckte jag verkade så extra pratsam och uppåt. Hennes kompis hade efter cytostatikan + cortison brukat springa på stan och shoppa. Nu när hon sa det så är jag ju tex. faktist inte alls trött efter en dålig natt. 

SUMMA SUMMARUM
En bra dag. Mår bra. 
Cytostatikan + strålningen gick snabbt, smidigt och bra.
7-åringen visade sig ha "maskar" i rumpan och jag blev glad av vardagsproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad roligt att höra från dig!